صفحه 1 : ورزش صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۱۶
آذر
۱۴۰۴

شماره
۶۰۵۲

امروز: ۱۶ (آذر) ۱۴۰۴ ◀ ◀ Sunday 2025 (Dec) 07

عناوین صفحه



در دنیای امروز، آموزش شهروندی دیگر یک برنامه جانبی نیست؛ بلکه ضرورتی بنیادین برای پرورش نسلی آگاه، قانون‌مدار و مشارکت‌جو است و در مرکز جامع آموزش شهروندی همدان، این آموزش‌ها با محوریت گفت‌وگو، تجربه و تفکر، تلاش می‌کند حس تعلق، عزت‌نفس و مسؤولیت‌پذیری را در میان کودکان و نوجوانان تقویت کند تا آنها بیاموزند شهر، خانه بزرگ همه ماست و هر شهروند نقشی در آبادانی آن دارد.
به گزارش هگمتانه، در دنیای امروز، آموزش شهروندی دیگر یک فعالیت جانبی نیست، بلکه یکی از ضروری‌ترین مسیرهای تربیتی برای ساختن جامعه‌ای قانون‌مدار، بانشاط و مشارکت‌جو است. در مرکز جامع آموزش شهروندی همدان، این آموزش‌ها با هدف تقویت حس تعلق، گفت‌وگو، عزت‌نفس و مسؤولیت‌پذیری در میان کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.
یکی از چالش‌های اجتماعی امروز، کاهش حس تعلق شهروندان به شهر و محیط زندگی‌شان است؛ بسیاری از کودکان و نوجوانان هنوز درک روشنی از خدمات شهری، نقش خود در حفظ نظم، پاکیزگی و امنیت شهر ندارند و در چنین شرایطی، آموزش‌های شهروندی می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در تربیت شهروندانی آگاه، مسؤول و قانون‌مدار داشته باشد.
در مرکز جامع آموزش شهروندی همدان، رویکرد آموزشی ما صرفاً انتقال اطلاعات نیست؛ بلکه بر پایه گفت‌وگو، تفکر و تجربه‌محوری استوار است. در کارگاه‌های آموزشی، کودکان و نوجوانان به جای شنونده بودن، به شرکت‌کنندگان فعال تبدیل می‌شوند و ما با هم بحث می‌کنیم، ایده می‌دهیم و نتیجه می‌گیریم و از آن‌ها می‌پرسیم «اگر تو شهردار بودی چه می‌کردی؟» یا «چطور می‌شود شهر تمیزتر و زیباتری داشت؟» و یا «در برابر پاکبان یا آتش‌نشان چه مسؤولیتی داریم؟»
این گفت‌وگوها به کودکان یاد می‌دهد که شهر، خانه‌ بزرگ همه‌ ماست و هر فرد نقشی در آبادانی آن دارد. وقتی دانش‌آموزان می‌بینند نظرشان شنیده می‌شود، در وجودشان حس ارزشمندی و عزت‌نفس شکل می‌گیرد و همین احساس، پایه‌ رشد فردی و اجتماعی آن‌ها در آینده خواهد بود.
هدف آموزش شهروندی تنها قانون‌مداری نیست؛ بلکه پرورش نسلی است با اعتمادبه‌نفس، روحیه همکاری، مشارکت اجتماعی و نشاط جمعی. جامعه‌ای پویا زمانی ساخته می‌شود که شهروندانش یاد گرفته باشند گفت‌وگو کنند، مسؤولیت بپذیرند و برای بهتر شدن محیط زندگی‌شان گام بردارند.
در این مسیر، همکاری نهادهای مختلف ضروری است و آموزش شهروندی تنها وظیفه شهرداری‌ها نیست؛ بلکه نیازمند هم‌افزایی آموزش‌وپرورش، نهادهای فرهنگی، سازمان‌های مردم‌نهاد و خانواده‌ها است.
نقش آموزش و پرورش در این میان بسیار کلیدی است و اگر مربیان پرورشی در مدارس با مفاهیم آموزش شهروندی آشنا شوند و از ظرفیت زنگ‌های پرورشی یا فعالیت‌های فوق‌برنامه برای این هدف استفاده کنند، آموزش شهروندی از حالت مناسبتی خارج شده و به بخشی از فرهنگ دائمی مدرسه تبدیل خواهد شد.
در کشورهای توسعه‌یافته، آموزش شهروندی از دوران دبستان آغاز می‌شود؛ کودکان از همان سال‌های ابتدایی با مسؤولیت اجتماعی، قانون‌مداری، تفکیک زباله، نظم شهری و همکاری گروهی آشنا می‌شوند و ما نیز در مرکز جامع آموزش شهروندی همدان، بیش از شش سال است که با همین نگاه فعالیت می‌کنیم و خوشبختانه بازخوردهای بسیار مثبتی از مدارس، معلمان و خانواده‌ها دریافت کرده‌ایم.
نتیجه‌ اینکه آموزش شهروندی، در حقیقت آموزش برای زیستن آگاهانه است و وقتی به کودکان و نوجوانان بیاموزیم که شهر به آن‌ها نیاز دارد و رفتارشان اهمیت دارد، در واقع در حال پرورش نسلی هستیم که نه‌تنها قانون‌مدار، بلکه دغدغه‌مند، همدل و بانشاط است.
شهری زیبا و پیشرفته تنها با تصمیم مدیران ساخته نمی‌شود؛ مدیران باید با برنامه‌ریزی هوشمندانه و آینده‌نگر، مسیر را هموار کنند اما این شهروندان آگاه، مسؤول و مشارکت‌جو هستند که شهر را می‌سازند و به آن روح می‌بخشند.
آموزش شهروندی، حلقه‌ پیوند میان برنامه‌ریزی مدیران و کنش فعال شهروندان است؛ حلقه‌ای که اگر تقویت شود، آینده‌ای روشن‌تر و انسانی‌تر برای همدان و همه‌ شهرهای ما رقم خواهد زد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: